Doi calugari se certau in legatura cu un steag. Unul spunea:“Se misca steagul”. Celalalt spunea: “Vantul se misca.” Al saselea patriarh a trecut prin apropiere intamplator. El le-a spus: “Nici vantul, nici steagul; mintea voastra se misca.” Ekai Mumon
(Daca ai inteles ce vroia sa spuna Mumon, poti sa nu mai citesti mai departe, esti deja un intelept).
Comunitati… Conform multor specialisti, exista o legatura puternica intre conceptul de influenta si cel de comunitate.As incepe cu Gracian. Nu, din pacate n-are blog, si nu mai scrie de cateva sute de ani . Daca ati auzit de dictonul “Think with the few and speak with the many” sa stiti ca el l-a rostit. Iezuitii au fost prin excelenta specialisti ai comunitatilor (au reusit sa introduca Crestinismul in China si Japonia construind comunitati de la zero, ceea ce nu e putin). Bacon a fost alt specialist in comunitati (“Factious followers are worse to be liked, which follow not upon affection to him, with whom they range themselves, but upon discontentment conceived against some other; whereupon commonly ensueth that ill intelligence, that we many times see between great personages. Likewise glorious followers, who make themselves as trumpets of the commendation of those they follow, are full of inconvenience; for they taint business through want of secrecy; and they export honor from a man, and make him a return in envy.) Si nu se referea la twitter , desi e valabila remarca si pentru mediul online.St Exupery ar fi al treilea specialist pe care l-as cita:”Omul nu e decat un ghem de relatii. Doar relatiile au insemnatate pentru om.”
Ca sa vin in zilele noastre, Seth Godin cu Tribes, Kevin Roberts cu Lovemarks si Malcolm Gladwell cu The Tipping Point au explicat importanta comunitatilor.
Faptul numarul 1 : comunitatile sunt importante din punct de vedere al influentei.
Intrebarea care se punea era: cum poate fi calculata o comunitate? Pentru aceasta analiza am plecat de la Metoda lui Descartes (The four precepts of the Method. 1. Filter away all that may be in doubt. 2. Divide difficulties to as small pieces as necessary. 3. Start with the simplest problems. 4. Make Lists, Tables, Diagrams.) dar curand am ajuns la Popper, Mandelbrot, Poincare. Si Taleb. Am incercat sa facem ce recomanda Taleb:
“We just observe data and make an assumption about what the real process might be, and “calibrate” by adjusting our equation in accordance with additional information. As events present themselves to us, we compare what we see to what we expected to see. It is usually a humbling process, particularly for someone aware of the narrative fallacy, to discover that history runs forward, not backward.”
Asadar faptul numarul 2: comunitatile nu pot fi calculate cu exactitate, ci doar aproximate.
I-am ales pe Bobby si Zoso pentru a ne verifica calculele. Si iata rezultatele:
Zoso: 5795 comentatori
Bobby: 1780 comentatori
Datele au fost extrase in ianuarie 2009.
Cum spunea Taleb, relatia dintre numarul de comentarii si numarul de comentatori este reflectata de principiul Pareto, nu de curba lui Gauss. De exemplu la Zoso, 10 % dintre comentatori au facut 90 % din comentarii.
Este important de subliniat ca numarul comentariilor este important, dar nu la fel de important ca numarul COMENTATORILOR. Exista multe cazuri in care un post are foarte multe comentarii care de fapt reprezinta un dialog intre 2-3 persoane.
Acesti comentatori reprezinta doar “the core community”, noi aproximam marimea acestei core community ca fiind egala cu 10-20 % din comunitatea totala pentru ca in general a scrie un comentariu reprezinta un nivel de implicare mai puternic decat a citi un blog.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu